Liječenje ljekovitim biljem – Fitoterapija

Fitoterapija je metoda liječenja koja koristi biološki i farmakološki ljekovite aktivne tvari iz biljaka. One utječu na ljudski organizam u smislu očuvanja i održavanja zdravlja, prevencije i liječenja bolesti. Fitoterapija ne obuhvaća u širem smislu samo biljke, već i gljive i alge i takva klasifikacija ima vrlo dugu povijesnu tradiciju. Popularnost fitoterapije prolazila je različita i burna razdoblja, od izjednačavanja s vračanjem u doba inkvizicije, do veličanja ljekovitog djelovanja biljaka u drevnim kulturama Indije i Kine. Danas smo sve više svjedoci suživota suvremene medicine i fitoterapije i želje da živimo u skladu s prirodom.

U slučaju bolesti, biološko i farmakološki aktivne tvari iz biljaka djeluju na patofiziološki uzrok bolesti i sudjeluju u procesu liječenja. Kod prevencije unaprijed uzimamo farmakološki aktivne tvari iz biljaka kako bi spriječili nastanak bolesti. Očuvanje zdravlja obično podrazumijeva cijeli niz mjera i vrlo je kompleksan pojam koji uključuje tjelovježbu, pravilnu prehranu, dovoljno sna, uzimanje vitaminsko-mineralnih suplemenata i biljnih pripravaka.

Fitoterapija

Fitoterapija, nažalost, nije dovoljno regulirana i upravo iz tih razloga susrećemo vrlo šareno društvo koje se bavi tim područjem, od samouvjerenih travara koji liječe i znaju sve, preko dobroćudnih bakica koje su od najranijeg djetinjsva rasle uz biljke i učile od predaka, do predanih znanstvenika koji ne prestaju postavljati pitanje zašto. Ipak, vrlo je bitno u fitoterapiji razumjeti fine mehanizme djelovanja, poznavati indikacije i kontraindikacije i svakako doze koje je potrebno prepisati kako bi postigli željeno djelovanje.

Na kraju bih rado završila riječima cijenjenog fitoterapeuta Stribora Markovića: «Od biljaka sam naučio biti strpljiv. Sve na kraju dođe točno na svoje, čak i ako stablo treba narasti iz kamena.»