Operacija hemoroida laserom – trajno rješavanje hemoroida

Hemoroidi (lat. noduli haemorrhoidales) su velike i nabrekle jastučaste tvorevine ispunjene krvlju u rektalnom kanalu, smještene u dubini od 4-5 cm ili na rubu čmara, koje zajedno sa sfinkterom imaju ulogu zatvaranja analnog kanala. Uzrokuje ih pojačani pritisak na vene u rektalnom području, što dovodi do nakupljanja krvi i oticanja u vidu čvorova. Faktori rizika su poremećene navike pri pražnjenju stolice (proljev ili zatvor stolice), debljina, trudnoća, kronične bolesti (oboljenje srca i jetre, sklonost proširenim venama), dob, kao i dugotrajno sjedenje. Tri su glavna hemoroidalna čvora koja se nalaze na tipičnim mjestima – jedan s lijeve, a dva s desne strane; uvjetovani su grananjem hemoroidalne arterije (na lijevoj strani samo jedan terminalni ogranak, a na desnoj dva).

Simptomi

• krvarenje (stolica prekrivena svijetlom krvi, krv na wc-papiru ili wc-školjki)
  • svrbež
  • pojačano vlaženje na čmaru
  • bolno oticanje s vidljivom opipljivom tvorbom oko čmara

Hemoroidi mogu biti vanjski ili unutarnji. Unutarnji nastaju iznad analnog kanala (I – IV stupanj), a vanjski uz rub čmara.

Dijagnoza

Pozorni pregled i ispravna dijagnoza važni su pri svakom krvarenju iz rektuma ili nalazu krvi u stolici. Krvarenje može biti simptom i drugih bolesti želučano-crijevnog trakta, pa tako i tumora debelog crijeva. Rektalni pregled često je dovoljan za dijagnozu (u području anusa naći će se otečene tvorbe, a kod digitorektalnog pregleda pipat će se jastučaste promjene). Radi bolje vizualizacije i egzaktne dijagnoze treba napraviti anoskopiju (pregled instrumentom za vizualizaciju unutrašnjosti anusa) i proktoskopiju (pregled cijelog rektuma optičkim instrumentom).

Izbor metode ovisi o stupnju razvoja bolesti, uz napomenu da se hemoroidi, kao ni većina drugih proktoloških oboljenja, ne mogu izliječiti mašću, čepićima ili melemima. Na taj se način samo kratkotrajno uklanjaju simptomi oboljenja.

HEMOROIDI I STUPANJ

Hemoroidi su tek malo uvećani i mogu se otkriti isključivo anoskopskim pregledom. Glavni simptomi su bijelo-crvena krv u stolici, bez bolova, svrbež i osjećaj stranog tijela u završnom debelom crijevu. Najprikladniji način liječenja je sklerozacija koja se izvodi ambulantno i potpuno je bezbolna. Anestezija nije potrebna jer na tome mjestu ne postoje živčani završeci za bol. s vremenom (4-6 mjeseci) više se i ne primjećuje. Postupak se provodi ubrizgavanjem sklerozantnog sredstva posebnom štrcaljkom izravno u hemoroidalni jastučić, s posljedičnim smanjenjem cirkulacije i umnažanjem vezivnog tkiva, što rezultira redukcijom hemoroida.

Hemoroidi

HEMOROIDI II STUPANJ

Glavni su simptomi ovog najčešćeg oblika hemoroidalne bolesti osjećaj pritiska na čmar, te bolovi za vrijeme pražnjenja koji nastaju ako se hemoroid uklješti u analnom kanalu. Često su prisutni i osjećaj svrbeža oko čmara, peckanje i vlaženje. Liječi se Barron ligaturom koja se specijalnim instrumentom postavi u obliku gumene omče na bazu čvorića; ligatura vrši pritisak na opskrbnu krvnu žilu, te čvorić nekrotizira i otpadne nakon kratkog vremena.

HEMOROIDI III STUPANJ

Pri trećem stupnju, nakon pražnjenja stolice hemoroidi se ne vraćaju u analni kanal spontano, ali se mogu potisnuti i vratiti prstima (repozicija). Krvarenje je rjeđi simptom nego kod drugog stupnja jer je sluznica koja oblaže čvor zadebljana i čvršća. Izraženi su bolovi, svrbež i vlaženje, što može rezultirati i ekcemom kože oko čmara.

HEMOROIDI IV STUPANJ

Stanje se naziva još i fiksni analni prolaps. Hemoroidi su vidljivi izvana, često tromboziraju, skloni su upalama i ne mogu se vratiti u analni kanal niti pritiskom. Sluznica anusa je trajno prolabirana i obilno vlaži, što uzrokuje iritaciju kože s ekcemima i infekcijom. Krvarenja su rijetka, ali može doći i do nekontroliranog pražnjenja stolice. Ako je stanje dugotrajno može dovesti do karcinoma.

Hemoroidi III i IV stupnja liječe se operacijskim zahvatima.

Danas najčešće primjenjivane klasične operacije: metoda po Morgan-Milliganu (otvorena metoda kojom se uklanjaju hemoroidi zajedno s pripadajućom kožom oko analnog otvora bez šivanja) te metoda po Fergusonu (tzv. zatvorena metoda kojom se nakon zahvata rana zašiva, što često dovodi do upala). Nedostaci obaju metoda su bolovi, dugotrajna sanacija i rizik od suženja anusa.

Hemoroidopeksija PPH staplerom (De Longo)

Indikacije za primjenu PPH staplera su:

• neuspjeh višestrukih ambulantnih zahvata na hemoroidima II stupnja
  • hemoroidi III stupnja
  • nekomplicirani hemoroidi IV stupnja (relativna indikacija)
  • prolaps rektalne sluznice
    Hemoroidi

LHP (Laser hemorrhoidoplasty) – Laserska hemoroidoplastika

Najnovija metoda liječenja hemoroida III i IV stupnja, kojom se deponiranjem laserske energije obliteriraju ogranci donje hemoroidalne arterije i čvorovi iznutra uz očuvanje sluznice i analnog sfinktera, izvodi se u lokalnoj ili općoj anesteziji. Rezultat je redukcija tkiva hemoroidalnog čvora, maksimalna prezervacija mišića i sluznice analnog kanala te obnova prirodne i anatomske strukture, što predstavlja veliku prednost u odnosu na klasične operacijske zahvate.

Cijeljenje je izvrsno jer, za razliku od konvencionalnih operacija, nema rezova, šavova, niti otvorenih rana. Postoperacijska bol znatno je manja i pacijenti se vraćaju svojim uobičajenim aktivnostima nakon kratkog vremena.Hemoroidi