Otoskleroza – operacija laserom i titanskom protezom

Otoskleroza je bolest mlađe i srednje dobi koju karakterizira postepeno, progresivno slabljenje sluha, prvo na jednom, a nakon nekoliko godina često i na drugom uhu, praćeno šumom u uhu, ali bez bolova. Otoskleroza se češće javlja kod žena, a prvi simptomi mogu se javiti tijekom trudnoće ili nakon poroda. Uzrok otoskleroze nije do kraja poznat, ali je utvrđena sklonost nasljeđivanju unutar nekih obitelji. Kod otoskleroze dolazi do promjena u strukturi kosti srednjeg i unutrašnjeg uha koje uzrokuju blokadu lanca slušnih košćica i promjene na pužnici. Rezultat je nagluhost koja može biti provodna (blokada stremena) ili mješovita (blokada stremena i promjene na pužnici), te šum.

Dijagnoza otoskleroze postavlja se otološkim pregledom, ispitivanjem sluha (audiometrija, timpanometrija, kohleostapedijalni refleksi) i rentgenskom snimkom uha po Schülleru.

Metoda izbora je operacija otoskleroze – stapedotomija – kod koje se dio blokiranog stremena nadomješta mikroprotezom koja ponovno uspostavlja prijenosni mehanizam za provođenje zvučnih valova iz srednjeg u unutrašnje uho. Operacija je učinkovita u 90% slučajeva pod uvjetom da se radi na vrijeme (u početnoj fazi bolesti) i najsuvremenijom tehnikom, što znači laserskom tehnologijom i kvalitetnim mikroprotezama. Profesor Mislav Gjurić u poliklinici Sinteza prvi i jedini u Hrvatskoj rutinski koristi laser kod operacije otoskleroze i aktivno prati razvoj tehnologije u području mikroproteza koristeći najsuvremenije proteze od nitinola i titana. Stapedotomija, kod koje se odstranjuje samo jedan dio stremena, bolji je, sigurniji i poštedniji zahvat od stapedektomije kod koje se odstranjuje cijeli stremen. Stapedektomija, za razliku od stapedotomije, u većem broju slučajeva može izazvati oštećenje unutarnjeg uha.

otoskleroza

Odluci o operaciji otoskleroze prethodi detaljan razgovor i pregled. Tom prigodom dr. Gjurić će pacijentu objasniti prirodu problema i realne mogućnosti njegove korekcije. Konačna odluka i preporuka liječnika ovisi o rezultatu ispitivanja sluha. Stapedotomija kod otoskleroze se prema dogovoru izvodi u lokalnoj ili općoj anesteziji, što pretpostavlja pregled kod našeg anesteziologa, laboratorijske pretrage, EKG i spirometriju.

Nakon operacije na uho se postavlja zaštita od flastera u trajanju od tjedan dana. U prvih 48h preporuča se mirovanje u krevetu, a povratak svakodnevnim aktivnostima moguć je nakon dva tjedna ovisno o individualnoj situaciji. Veću fizičku aktivnost valja izbjegavati u naredna dva mjeseca. Pacijenti s boravkom izvan Zagreba mogu uz pratnju putovati kući dva dana nakon operacije, a sljedeća je kontrola predviđena nakon 7 dana. Prvo ispitivanje sluha vrši se 2 mjeseca nakon operacije.