Tradicionalna kineska medicina

Tradicionalna kineska medicina, zasigurno najstariji medicinski sustav koji se još uvijek primjenjuje, prvenstveno proučava način na koji funkcionira živi organizam. Čovjek se promatra kao energetski sklop između neba i zemlje. U svim živim bićima posebnim putevima teče životna energija – Qi. Postoje različiti oblici Qija. Energetski protok u tijelu mora biti slobodan, u protivnom nastaju blokade koje uzrokuju različite oblike bolesti. Upravo činjenica da je Qi bez oblika i nevidljiva, pripadnicima zapadne kulture znatno otežava poimanje tog vida medicine. Zapadna medicina utemeljena je na materijalnom shvaćanju bolesti, za razliku od istočne medicine,

tradicionalna kineska medicina, koja se temelji na energetskom poimanju

tradicionalna kineska medicinatradicionalna kineska medicina

Jedno od osnovnih načela kineske medicine jest teorija o Yinu i Yangu – sve stvari i pojave u sebi sadrže barem zrno suprotnosti, čineći usprkos tome skladnu cjelinu. Na taj se način razvio cijeli sustav pripadnosti Yinu ili Yangu, uključujući i ljudsko tijelo. Tako su npr. dan, toplina, aktivnost, muškost – Yang, a noć, hladnoća, smirenost, ženstvenost – Yin. U tom se kontekstu i ljudsko tijelo može promatrati kao složena igra suprotnosti koju treba nastojati zadržati u ravnoteži. Ukoliko se ta ravnoteža ozbiljno poremeti, čovjek se razboli. Razvijaju se simptomi koji ukazuju na različite oblike disbalansa Yina i Yanga. Dok god živimo, odvija se zatvoreni proces pretvaranja i prožimanja. U času smrti taj se proces prekida, dolazi do razdvajanja Yina i Yanga i čovjek umire.

Tijekom razvoja kineske medicine učenju je dodan i sustav od pet elemenata: drvo, vatra, zemlja, metal i voda. Tako su svi organi u ljudskom tijelu svrstani ne samo prema Yin-Yangu, već i prema pripadnosti određenom elementu, odnosno funkcionalnom području.

Pristup pacijentu i pregled

U tradicionalnoj kineskoj medicini postoji poseban pristup pacijentu koji se temelji na promatranju, slušanju, ispitivanju i pipanju. Puls se pipa na zapešćima obje ruke u šest položaja, te se pritom procjenjuje njegova dubina, brzina, snaga i kvaliteta. Prigodom pregleda kontrolira se i jezik kako bi se utvrdila njegova veličina, boja i oblik, te kvaliteta i boja naslaga na jeziku. Promatra se i lokalizacija tih naslaga jer je poznato da svaki dio jezika odgovara određenom području u tijelu. Na donjoj strani jezika promatraju se jezične vene.

Bolesti se svrstavaju temeljem osam osnovnih principa:

toplo-hladno, površinsko-duboko, manjak-višak energije, te pripadnost Yinu ili Yangu. Pored toga razlikujemo i unutrašnje, neutralne i vanjske čimbenike koji mogu prouzročiti bolest. Unutrašnje čimbenike možemo poistovjetiti s emocijama. Dobro je poznato koliko stres, briga ili žalost mogu utjecati na naše zdravlje. Neutralni čimbenici najčešće predstavljaju neumjerenost u konzumiranju hrane, te zlouporabu alkohola i droga. Vanjski čimbenici vrlo su izraženi, jer se odnose na utjecaj vjetra, hladnoće, vlage ili vrućine na naše tijelo.

Pacijentu se uzima i detaljna anamneza, uzimajući u obzir i sve dosadašnje liječničke nalaze.